Wie kan mij twi leren?

  • Mirjam

    Graag zou ik met mensen in contact komen die mij eventueel twi kunnen leren of mijn kunnen voorlichten over taalboeken. Het is niet erg als die in het engels zijn. Aangezien dat ik met veel ghanezen samen werk lijkt me het leuk om de taal een klein beetje te beheersen. Alvast bedankt! Groetjes Mirjam

  • what's going on in the electon

    hello my name is Dennis Siaw I from Canada I wanted to know when JJ Rawlins is giving his leadership of Ghana to the elected guy

  • Rita Austmann

    Hallo Mirjam, ik ben net gisteren uit Ghana gekomen, ik was er twee weken op verschillende locaties, en in juli en aug. van dit jaar was ik er ook drie weken. Dit keer heb ik in een bookstore een beginnersboekje gekocht: Twi voor beginners. Dit is in het Engels uiteraard. Als je belangstelling hebt voor dit boekje, mail mij dan. Ik wil ook iets van deze Akantaal leren. Ik woon in Amsterdam Centrum. Groeten van Rita (Akua).Mirjam schreef:

    >

    > Graag zou ik met mensen in contact komen die mij eventueel twi

    > kunnen leren of mijn kunnen voorlichten over taalboeken. Het is

    > niet erg als die in het engels zijn. Aangezien dat ik met veel

    > ghanezen samen werk lijkt me het leuk om de taal een klein

    > beetje te beheersen. Alvast bedankt! Groetjes Mirjam

  • KRISTINA

    HI

    IK DENK DAT HET BEST GAAT LUKKEN OP DE UNIVERSIT.WAAR ZE AFRIKAANS DOCEREN, VOORAL IN HUN BIBLIOTHEEK KAN JE WAT VINDEN

    VOOR DE REST WORDT HET HEEL MOEILIJK

    WIST JE DAT ZE TEKENS GEBRUIKEN DIE WIJ NIET HEBBEN?

    LANGS DE ANDERE KANT HEBBEN ZE WEL EEN KLEINE WOORDENSCHAT

    VOOR VEEL DINGEN GEBRUIKEN ZE HETZELFDE WOORD

    IK BEN ZELF AL 16 JAAR MET EEN GHANEES GETROUWD, 2 KINDEREN

    WE WONEN IN AMSTERDAM, MAAR WE KOMEN UIT BELGIE

    SUCCES, KRISTINA

  • KRISTINA

    HI

    IK DENK DAT HET BEST GAAT LUKKEN OP DE UNIVERSIT.WAAR ZE AFRIKAANS DOCEREN, VOORAL IN HUN BIBLIOTHEEK KAN JE WAT VINDEN

    VOOR DE REST WORDT HET HEEL MOEILIJK

    WIST JE DAT ZE TEKENS GEBRUIKEN DIE WIJ NIET HEBBEN?

    LANGS DE ANDERE KANT HEBBEN ZE WEL EEN KLEINE WOORDENSCHAT

    VOOR VEEL DINGEN GEBRUIKEN ZE HETZELFDE WOORD

    IK BEN ZELF AL 16 JAAR MET EEN GHANEES GETROUWD, 2 KINDEREN

    WE WONEN IN AMSTERDAM, MAAR WE KOMEN UIT BELGIE

    SUCCES, KRISTINA

    Beantwoord

  • KRISTINA

    hi

    ik stuurde net een mailtje naar mirjam, en toen pas zag ik die van jou

    ik heb ook interesse in jouw boekje

    wat moet ik doen om het krijgen?

    groeten, kristina(YAA)

  • Kim

    Hallo Mirjam,

    Mijn vriend en ik lezen dit berichtje van jou. Mijn vriend is Ghanees. Hij zei mij je het volgende de vertellen. twi is een soort dialect van het Akan.(zoals bij ons Drents of zo). In een bibliotheek zou je dus moeten zoeken naar Akan taal, waarvan twi een soort dialect is.

    Succes

    Kim

  • Frans

    Hallo Mirjam,

    Ik studeer hier Afrikaanse Taalkunde in Leiden en toevallig spreek ik een pietsie Twi, of Akan, of Asante, of hoe je het noemen wil.

    Er wordt hiet geen les gegeven in Twi maar wel kan je in de bibliotheek hier hele leuke boeken vinden. Als je naar de internetsite gaat van de RUL (www.leidenuniv.nl) bestaat er een link naar de bibliotheek. Van daaruit moet je in het OPC zien te komen. Dat is de on-line catalogus van de bibliotheek. Zoek vervolgens op woorden in de titel en als het goed is komt er genoeg uit.

    Een andere optie is (gelet mijn verzoekje van 22 maart op dit prikbord over Akan sprekers) dat, mocht je wat leuks hebben kunnen vinden, we een keer wat afspreken bij de bibliotheek in Leiden. Ik verzorg voor jou de boeken die je graag zou willen inzien en jij brengt mij in contact met sprekers van die taal bij wie ik mijn testje af kan nemen. Ook zou je van mij een cd-rom kunnen lenen die speciaal ontwikkeld is voor een organisatie die CAMEEL heet (Computer Applications for Modern Extra-European Languages, don't ask!) en die de basis vormde voor een ALI-Akan cursus (weer zo'n afkorting: African Languages on the Internet -Akan). Het is een bijzonder goed gelukte cd-rom cursus die voor professionele varianten voor Engels en Frans niet onder doet. Daarbij krijg je dan ook de andere tekentjes waar Kristina het over had. Die cd-rom valt wel aardig down te loaden. Bovendien komt deel 2 er ook aan (wordt hier in mei een week gegeven, daarna dus weer via het internet) dus wie weet…

    Hopelijk hoor ik gauw of ik je nog verder kan helpen en of jij mij misschien nog goed van pas kan komen.

    Groeten en veel succes

    Frans

  • Frans

    Hallo Mirjam,

    Ik drukte al even te vroeg op “verzend”. Misschien is een e-mail adres wel handig: F.A.J.Nederstigt@umail.leidenuniv.nl

    Frans

  • Mirjam Hofland

    Beste Rita

    Bedankt voor je reactie sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben verhuist en van alles! Graag zou ik met jou in contact komen en je boekje kopieren!!

    Ik woon zelf ook in Amsterdam dus een afspraak is snel gemaakt laat je me even wat horen. Dank je wel

    Mirjam