huis kopen in Ghana

  • Karin

    Dag allemaal,

    Is er misschien iemand die tips heeft omtrent de aankoop van een huis in Ghana? Ik zou graag willen weten: waar begin je? Wat zijn de kosten voor verschillende groottes huizen? Koop je grond en laat je t bouwen, of kun je beter een bestaand huis kopen, wat is goedkoper? Hoe zit het met de kwaliteit, waar moet je op letten? Wat zijn zoal aannemers in Ghana… wat zijn momenteel goede steden om zoiets te doen? Zijn er dingen die je in NL al kunt voorbereiden of moet je alles terplekke doen en hoe zit het met belasting voor het hebben van een huis in het buitenland? In hoeverre krijg je daar in NL mee te maken?

    Veel vragen, maar ik dacht, wees maar zo specifiek mogelijk..

    Ik hoop dat iemand wat weet….? Of zelfs ervaring heeft?

    Groetjes Karin.

  • Rita Sossoe

    Hallo Karin, ik was ook net als jij op zoek gegaan naar en koophuis ergens ten oosten van Kotoka, ik heb die huizen bezocht, ze zien er mooi uit van buiten, maar de afwerking vind ik nogal grof. Ze bouwen niet zo precies als wat wij hier in Nederland gewend zijn. De prijs voor een 4 kamerhuis is iets meer dan fl. 160.000 en hoger, maar dan heb je ook twee badkamers. Ik heb er maar vanaf gezien, het is een heel gedoe. Je kunt ook je huis verhuren aan toeristen in de periode dat jij in Nederland bent, maar dan moet er een familielid of een bevriende Ghanees toezicht houden en daar een kamer hebben permanent en de beschikking hebben over een auto om eventueel de gasten van het vliegveld op te halen. Ook financieel moet hij de supervisie in handen krijgen tenzij je er zlef gaat wonen. Daarbij komt nog dat ik de omgeving helemaal niets vond, heel saai, geen moer te doen. De goekopere huizen zagen er niet goed uit naar mijn smaak en opvattingen, kleine kamers en vrij armoedig. Ik wil je niet ontmoedigen, maar er zitten heel wat haken en ogen aan. Ga niet over één nacht ijs en laat je ter plekke goed informeren. Groeten van Rita.

  • charlotte

    hallo karin,

    ik ben zelf ghanese, laat die Rita je niet om kopen , evaring is zelf zein.. ik heb in Amsterdam een koop wonen al ruim 7 maanden,

    en in Ghana wil ik ook heel graag een Villa, voor dat bedraag dat zijn opnoemde, koop je in Ghana afhangelijk van waar je het huis wil kopen , een heel groot huis, geloog mij maar… die Rita weet er niets van of ze heeft niet de juiste info.

    je woon-plaats hoef in ghana niet leuk te zijn, je heb uitgaan centra hier en daar dus hoef je alleen maar je auto te pakken. het is daar zo leuk wonen het maak niet echt uit waar…

    maar goed ik raad het jou wel aan, luisteren niet te veel naar nagative mensen, ga gewoon je gang.

    voor 25 duizen Euro heb je al een groote Villa, met alles de op en de aan. je kan ook heel goed koop je eigen Villa ofwel je droom huis laten bouwen voor die bedrag

    ik ga het ook doen Volgend JAAR.

  • Rita Sossoe

    Hallo Charlotte en Karin, ik wil helemaal niemand ompraten, ik wil alleen waarschuwen dat je goed moet uitkijken voordat je een huis gaat kopen. Dat geld voor Ghana maar ook voor Nederland. Je koopt niet zomaar even een huis. Het is geen broodje bij de bakker. Ik vind een omgeving wel belangrijk ook al heb je een auto. Ik vind Ghana heel leuk, ik ben er nu 4 keer geweest, maar er zijn ook saaie buurten die buiten de levendigheid van de stad liggen. Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

    Groeten van Rita Sossoe.

  • Ali

    Beste

    U kan beste bestaande woning of app kopen of huren

    wij bouwen zelf in ghana accra

    Anaz ALi

    0475528564

  • pascal

    als u aanraad om een bestaand huis te kopen waarom schrijft u dan dat uzelf bouwt ? Ik heb al rondgekeken in Ghana maar de prijzen swingen de pan uit online en expats die verkopen zijn ook maar bedriegers die de prijzen veel te hoog zetten en niets met de werkelijkheid te maken hebben. Blijkbaar is iedereen in Ghan rijk en zijn de huizen duurder dan in Nderland of Belgie . Spijtig dat er weinigen een eerlijk en correct antwoord kunnen geven hier

  • eric

    bouw zelf voor enkele opdrachtgevers in accra en omgeving, eenvoudig maar degelijk kost tussen de 250 en 300 euro de m2.

    dit is excl. grond. voor meer info even mailen.

    eric_stegeman@hotmail.com, ben tot eind juni in Ghana

  • Lissa

    Ik ben helemaal mee eens, ben vorig jaar naar Ghana geweest en heb ook rond gekeken. Als je de bedragen ziet voor grond of huis is echt belachelijk. Het klopt gewoon niet. Als je kijk naar hoeveel gemiddelde Ghanese verdiend, kunnen ze nooit een grond of een huis kopen. Ik denk dat de prijzen zijn meer voor mensen die in buitenland wonen en zeker niet voor normale Ghanese.

  • nico

    Hi Karin,

    Laat ik proberen met een aantal simpele vragen te proberen vast te stellen wat voor jou het beste is;

    heb 21 jaar Ghana ervaring ben gehuwd met een Ghanese en heb ooit een huis gekocht en diverse gebouwd.

    Eerste vraag; waar wil je wonen en kan je (wil je) betalen om daar te wonen.

    Luxe gebieden; Cantonments en La-bone ksoten veel geld zowel kopen als huren

    Iets goedkoper: East Legon, Dzorwolu

    Goedkopere alternatieven dicht bij Centrum Oxford streed etc., Trade Fair, South Labadi (bulldozeren en bouwen)

    Dan zijn er nog Spintex, West Legon, Aburi

    Grond kopen in Ghana, is als weg vol valkuilen, verifier goed bij lands department en vergeet town planning niet

    Plots prijzen luxe 50,000 - 100.000 USD

    iets goedkoper 20.000 - 40.000 USd

    alternatieven, tradefair 15.000 USd (geen document)

    South Labadi oud huis 40.000 - 60.000 Ghc

    Huis kopen, meestal belaberde kwaliteit of zwaar overprijsd

    Bouwen in Ghana kostprijs zonder winst !!! min 150 tot max 200,00 Ghc. m3

    Ghanese aannemers, die watr beter bouwen dan de street workers zijn niet vies van winst en verdienen tussen 1/2 en 1 huis op 1 huis, bieden daarvoor nog steeds geen kwaliteit.

    Trassaco Valley, overdreven (Maimi stijl) veel te duur men verdiend daarv makkelijk 2 huizen aan 1 huis.

    Toekomst Aburi plots 5.000 - 8.000 GHC dicht bij Peduase beginnende prijzen al hoger te worden dan in East Legon.

    Als je bouwt blijf er bij, diefstal materialen, verkeerde maatvoeringen, verkeerd opengaande deuren, fouten in electra (klote engels systeem) dubbel werk (huis bouwen dan openbreken voor electricien/loodgieter) zwaar overprijsde materialen door zogenaamde “adviseurs” etc.

    Als je er zelf bij blijft is enig inzicht vereist maar dan kun je goedkoop een mooi huis bouwen.

    Mijn ervaring; 50-60% van Nederlandse kosten kun je 90%+ kwaliteit halen, voor kwaliteit 95%+ ben je 85% van de Nederlandse kosten kwijt en wil je echt 100% nederlandse kwaliteit dan kost dat 125% van de nederlandse kosten omdat je dan materialen en mensen uit Nederland moet laten overkomen.

    Nico

    .

  • Dirk van Antwerpen

    Schitterende posting!