TBC

  • Annemarie

    Hoi,

    Ik ga een maand naar Ghana om als vrijwilliger les te geven aan kinderen. Omdat ik dus veel in contact zal komen met de lokale bevolking (daar slaap ik ook bij), werd me bij de travel clinic verteld dat er kans is op TBC. Nu zijn er 2 opties: of voor en na een Mantoux-test, of een BCG-vaccinatie. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is het beste?

    Gr. Annemarie

  • Ingrid

    Annemarie,

    Ik heb 3 maanden lang in een weeshuis gewerkt en dus ook veel tussen de bevolking gezetten. Ik heb voor vertrek een mantoux laten zetten en 6 weken na terugkomst in NL nogmaals. Een vaccinatie werd mij afgeraden omdat je dan nooit meer heel goed getest kan worden en je krijgt er een vervelend litteken van. Ik zou als ik jou was hetzelfde doen, voor en na verblijf in Ghana een mantoux. Heel veel plezier!

  • Marcel

    Beste,

    Inderdaad, het nadeel is dat de Mantoux-test als diagnostisch middel niet meer te gebruiken is na vaccinatie.

    De W.G.O. raadt vaccinatie aan bij langdurig verblijf in een derde wereldland, nauw contact met de bevolking, in een gebied met hoge TBC-prevalentie.

    In praktijk wordt door itg volgende houding aangenomen:

    - Tuberculinetest negatief voor vertrek+ verblijf van min 6 maanden in een derdewereldland

    Tuberculinetest 2/3 maanden na terugkeer

    - Tuberculinetest negatief voor vertrek + hoogrisico verblijf in een derdewereldland

    (medisch personeel, soc werkers..)

    BCG

    Een uitstekend alternatief is het regelmatig uitvoeren van een intradermale tuberculinetest.

    Er kan ook contact opgenomen worden met de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding op het nummer 0032 2 512 54 55.

    mvg.

  • minoek

    hoi annemarie,

    ik heb dit jaar ook 5 mnd in Ghana gezeten en gewerkt op een basisschool. mij werd de vaccinatie destijds aangeraden.. echter heb ik er idd een redelijk litteken aan over gehouden. Na ruim 2 weken is deze wond open gegaan en gaan zweren, dit schijnt er bij te horen, maar voordat deze wond bij mij helemaal genezen was was ik een paar weken verder.

    ik heb er eerlijk gezegt dus slechte ervaringen mee.

    groetjes minoek

  • Sandra

    ik heb recent vier maanden stage gelopen in een ziekehuis in Ghana. Mij werd een vaccinatie sterk aangeraden. Ik heb hem genomen en nergens last van een gehad. Ik heb er ook maar een klein litteken aan overgehouden. Je moet zelf de keuze maken, maar gezien ik ook een tijdje op de TBC-afdeling heb gewerkt was dit voor mij de beste optie.

    groetjes,

    Sandra

  • ilse

    idd als je voor langere tijd gaat wel een bcg prik halen, anders bij kortere periode's voor en na de reis de mantoux laten zetten.

    mijn kinderen hebben beiden de BCG gehad met ongeveer 1jaar en vand e oudste is ie ook lelijk gaan zweren en heeft hij ook een lelijk litteken

    ilse

  • Kim

    Ik ga in september voor een jaar in ghana stage lopen bij straatkinderen. Ik heb twee verschillende adviezen gehad, van mijn meditel arts heb ik het advies gekregen een bcg vaccinatie te laten zetten en van mijn ggd arts om voor en na een mantoux test te doen.

    En bcg vaccinatie heeft veel nadelen en weinig voordelen. Mijn ggd arts heeft het als volgt uitgelegd:

    Als je het virus binnen krijgt is er maar een kans van 10% dat je ook daadwerkelijk besmet wordt. Van die 10% wordt de helft binnen 3 maanden tot 2 jaar ziek, bij de andere helft duurt het langer en kan het zelfs 20 jaar duren voor je ziek wordt.

    Als je een bcg vaccinatie hebt gehad kun je er dus niet meer achterkomen of je besmet bent of niet, maar je als je besmet bent kun je nog steeds ziek worden. De ziekte zal zich alleen niet in je hersenen manifesteren. Maar je zult dus nog 20 jaar nadat je in een risicoland bent geweest alert moeten zijn op tbc verschijnselen. Dat is dus gevaarlijk, als jij over 15 jaar last hebt van hoestbuien, hoe snel denk je dan dat het misschien tbc is? Ik zou denk ik niet zo snel die link leggen na al die tijd.

    Heb je geen vaccinatie gehad kun je als je terug bent een mantoux test laten doen, ben je besmet, dan krijg je meteen medicijnen waardoor je niet meer ziek wordt.

    Ik heb ervoor gekozen de vaccinatie niet te nemen, en een mantoux test te nemen.

  • gerardger

    Uitleg over de Mantouxtest, BCG vaccinatie voor reizen naar TBC-landen

    Kim Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik ga in september voor een jaar in ghana stage

    > lopen bij straatkinderen. Ik heb twee

    > verschillende adviezen gehad, van mijn meditel

    > arts heb ik het advies gekregen een bcg vaccinatie

    > te laten zetten en van mijn ggd arts om voor en na

    > een mantoux test te doen.

    > En bcg vaccinatie heeft veel nadelen en weinig

    > voordelen. Mijn ggd arts heeft het als volgt

    > uitgelegd:

    > Als je het virus binnen krijgt is er maar een kans

    > van 10% dat je ook daadwerkelijk besmet wordt. Van

    > die 10% wordt de helft binnen 3 maanden tot 2 jaar

    > ziek, bij de andere helft duurt het langer en kan

    > het zelfs 20 jaar duren voor je ziek wordt.

    > Als je een bcg vaccinatie hebt gehad kun je er dus

    > niet meer achterkomen of je besmet bent of niet,

    > maar je als je besmet bent kun je nog steeds ziek

    > worden. De ziekte zal zich alleen niet in je

    > hersenen manifesteren. Maar je zult dus nog 20

    > jaar nadat je in een risicoland bent geweest alert

    > moeten zijn op tbc verschijnselen. Dat is dus

    > gevaarlijk, als jij over 15 jaar last hebt van

    > hoestbuien, hoe snel denk je dan dat het misschien

    > tbc is? Ik zou denk ik niet zo snel die link

    > leggen na al die tijd.

    > Heb je geen vaccinatie gehad kun je als je terug

    > bent een mantoux test laten doen, ben je besmet,

    > dan krijg je meteen medicijnen waardoor je niet

    > meer ziek wordt.

    > Ik heb ervoor gekozen de vaccinatie niet te nemen,

    > en een mantoux test te nemen.