Trouwen in Ghana

  • E

    Hallo,

    Het is de bedoeling dat ik dit jaar ga trouwen met een vrouw die ik heb ontmoet in Ghana. Op dit moment woont ze nog in Ghana en het is dus ook de bedoeling dat we in Ghana gaan trouwen. Graag zou ik willen weten in hoevere het huwelijk geldig is in nederland en ben je dan getrouwd in gemeenschap van goederen. Het is voor mij de wens (na onderling overleg) om met huwelijkse voorwaarden te trouwen. Moet ik dit vooraf regelen of moet ik dat in nederland doen.

    Graag zou ik alle informatie over een huwelijk in Ghana ontvangen en wat de eventuele risico's zijn.

    Gr. E

  • Sonja

    Het huwelijk in Ghana is pas geldig als je het bij de Nederlandse Ambassade laat legaliseren en vervolgens de trouwakte meeneemt naar Nederland waar je het registreert bij de gemeente. Ben je alleen geregistreerd in Ghana als getrouwd zijnde, dan heeft dat zover ik weet geen invloed op je situatie in Nederland, dus je kan getrouwd zijn in Ghana, en single in Nederland.

    Als je op huwelijkse voorwaarden wilt trouwen, moet je toekomstige vrouw eerst naar Nederland komen om het te ondertekenen, dit MOET gebeuren voordat het huwelijk plaatsvindt. Ze kan dus eerst naar Nederland komen voor een bezoek en gelijkertijd de huwelijkse voorwaarden ondertekenen bij de notaris en vervolgens weer teruggaan naar Ghana en trouwen.

    Hopelijk heb je wat aan mijn informatie.

  • kofi

    Je kunt ook in Ghana een huwelijkscontract laten maken. Dit kan je hier in Nederland door een beedigde vertaler naar het nederlands laten vertalen en registreren bij de rechtbank Den Haag( +/- euro 250). Het zou zelfs mogelijk zijn een nederlandse text in Ghana te gebuiken als een onpartijdig persoon dit bij de ondertekening in Ghana zou vertalen.

    Een advocaten/notaris kantoor in Ghana maakt het contact en vervolgens wordt dit door de partijen en een notary Public bij het high court in de schaduw van een grote boom ondertekend en een relief stempel erin geknepen. (+/- euro 50 )

    Voor Nederland is het van belang dat de contract wordt ondertekend VOORDAT het huwelijk gesloten wordt.

  • Joost

    Waarom ´trouwen´ met iemand die je nauwelijks kent cq

    nooit mee hebt samengewoond.

    Waar ligt dan het omslagpunt?

    Je vraagt naar de risico´s, wel die zijn groot in de zin

    van financieel uitgebuit worden door je vrouw (toekomstige ex)

    met haar familie en een hele berg geld kwijt zijn aan papieren rompslomp

    en het hiernatoe halen van je vrouw (juridische kosten).

    Dit nog los van emotionele schade.

    Ik gun je deze ellende niet, maar ik weet waar ik over praat.

    Ik ben zelf ook ´getrouwd´ geweest met een Ghanese dame.

    succes

  • Sonja

    Joost, vertel eens wat meer over wat je hebt meegemaakt. Als ze alleen voor de Ghanese wet trouwt, dan kunnen ze toch geen misbruik van haar maken financieel gezien. Als ze namelijk single is in Nederland, kan de Ghanese familie toch ook haar niet financieel uitbuiten of na eventuele scheiding de helft claimen, of zie ik dat verkeerd?

  • Sonja

    ik bedoelde net andersom, als HIJ met haar trouwt in Ghana en het huwelijk niet laat registreren in Nederland, dus in Nederland single blijft, kan die Ghanese vrouw en/of haar familie hem toch niet uitbuiten enzo?

  • Batya

    Onder curatele zetten en bespreken hoe je weer normaal kan worden. Sorry maar iets stommers kan je niet doen. Wens je veel geluk als je het toch doet en sterkte met de rest van je verpeste leven

  • E

    Helaas moet ik toegeven dat haar bedoelingen niet helemaal op de liefde gebaseerd zijn. Heb haar gisteren het voorstel gedaan om bij me te komen en op die manier elkaar beter te leren kennen. Als reactie kreeg ik “geen interresse”

    Dus kan er voor haar geen liefde zijn zonder eerst te trouwen. Heb dus besloten om maar te stoppen met deze relatie. Moet toegeven dat ik een zeer leuke tijd met haar heb gehad en vind het ook behoorlijk jammer dat haar bedoelingen anders waren dan de liefde die ik dacht dat ze voelde. Gelukkig op tijd wakker geworden. (maar wel met een gevoel van, dat het jammer is voor hoe het is gelopen)

    Iedereen bedankt voor de informatie. Heb er veel aan gehad en stiekem gehoopt dat sommige er naast zouden zitten.

  • Joost

    Hoi Sonja,

    In mijn geval was het in Ghana tot stand gekomen huwelijk ingeschreven in Nederland en begonnen de problemen toen zij hier kwam op een MVV.

    En ja, daarvoor was ze een keer op een toeristenvisum hier geweest wat geen problemen gaf.

    Zodra m´n ex in aanraking kwam met de Ghanese gemeenschap hier in Nederland begonnen de problemen: illegalen die haar papieren gebruikten tegen een vergoeding, allerlei feesten tot de volgende ochtend, zomaar een paar dagen ´weg´zijn (uit ´logeren´), uitsluitend met haar eigenbelang bezig zijn, intimiderend gedrag zijn, etc. etc.

    Ik ben dus door schade en schande wijs geworden. Er was ook een stuk land in Ghana gekocht, later bleek ik er geen enkele aanspraak op te kunnen maken.

    Dan de kosten van legalisering geboorteakte/huwelijksakte, inschakelen advocaat, family support etc. Achteraf allemaal weggegooid geld.

    Ik betaal nu alimentatie, ben in Nederland gescheiden. En ja ik heb geprobeerd in Ghana te scheiden maar dat lukte niet.

    Op zich vind ik het betalen van alimentatie niet eens het ergste, wel het verspillen van een aantal levensjaren aan deze tante.

    gr/

    Joost

  • Joost

    ´geen interesse´ om bij je te komen?

    Nou dan weet je wel hoe laat het is.

    Je bespaard jezelf veel ellende door afscheid van deze dame te nemen.

    Er zijn er genoeg, het is alleen de kunst ze op afstand te houden.

    gr/

    Joost