Taxi kopen - veel vraagjes

  • Wendy

    Wat is de prijs als je een gemiddelde taxi in Ghana wilt kopen? En kun je die dan het beste in het zuiden Accra kopen of in Tamale? Misschien nog meer tips, waar ik echt op moet letten? Heeft er ook iemand een idee hoe duur benzine is en wat het maandelijks zou kunnen opbrengen?

  • bart abokobi

    Wat is de Nederlandse gemiddelde prijs van een auto ? 2 jaar oude Mercedes of 12 jaar oude Lada ?

    Wat het je in geld per maand opbrengt kan ik je niet vertellen , de problemen met chauffeurs kan ik je echter wel garanderen.

  • esther tabak

    wij hebnben 10 taxi busjes rijden nooit problemen met de taxi chaufeurs

  • Melvin

    Het is handig als je een auto koopt waarvan de (2e hands) onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen zijn. De gemiddelde Ghanese automonteur kan je vast goed adviseren. Ik gok dat bijv. een Toyota Carola het goed zou doen.

    Heb het samen met mijn vrouw een tijdje geleden eens geprobeerd. Een tweede hands auto gekocht. Zijkanten geel laten spuiten. Laten registeren als ‘commercial vehicle’. Het leverde toen ong. 10 euro per dag op. Maar hou er rekening mee dat chauffeurs altijd zo laat mogelijk proberen terug te komen en als ze bijv. ook ‘s nachts willen rijden, dat ze je taxi nog weleens willen ‘onderverhuren’. Verder is de auto regelmatig stuk en dan hou je uiteindelijk weinig over. Ook wij hebben problemen gehad met chauffeurs. Ik geloof dat ik er in een jaar 5 of 6 heb gezien…

    Bij vanguard insurance hebben ze een tijdje geleden taxi’s verkocht die je per dag afbetaald. Weet niet of dat nog steeds gebeurd maar miss. als het financieel (rente e.d.) goed is, is dat miss. wat. Begin je in ieder geval met een nieuwe auto (volgens mij een Tata). Heb even gegoogled…:

    http://www.vanguardassurance.com/products/special-products.php

    Succes met de bizz!

    Groet, Melvin

  • anita

    hallo Esther,

    ben nu erg nieuwsgierig.

    Heb je 10 taxi busjes rijden zonder problemen.

    Woon je in Ghana of NL. Ben benieuwd hoe je dat dan doet.

    Wij hebben ook 10 busjes gehad maar zonder problemen

    was dit echt niet.

    Gr. Anita

  • Wendy

    Hoi allen,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik zat ook al aan een Toyota corolla te denken, ze zijn betrouwbaar en onderdelen vrij eenvoudig bij te bestellen. Dus fijn om reactie te horen. De chauffeur is een bekende van ons, dus dat zou al een zorg minder zijn. Het is gewoon wel even de inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten in hoeverre dit mogelijk is. Hoe duur is eigenlijk benzine?

  • Rob

    De benzine prijs is 1.17 Gh¢ per ltr. nog vandaag getankt. Je kan ook overwegen om LPG te inbouwen laat wel de benzinetank erin zitten.

  • Melvin

    Hallo Wendy,

    Zoals je miss. wel weet worden auto onderdelen gekocht op de markt. Bijvoorbeeld in Accra op de Abossey okai markt. Hoewel monteurs het liefst zelf onderdelen kopen is het aan te raden dat iemand met de monteur meegaat en over prijzen onderhandelt.

    Zoals je miss. ook weet zijn taxi chauffeurs meestal niet de eigenaar van de auto. De eigenaar verhuurt de taxi en ontvangt een vast bedrag per dag (ong. 20 cedi). De chauffeur betaalt dan de benzine en de 20 cedi. Wat hij overhoudt is van hem.

    Hoop dat je hier weer wat aan hebt.

    Grt, Melvin

  • wendy

    Dankjewel… hier kan ik weer mee vooruit. Ik ga op verder onderzoek uit

  • esther

    Ik woon nu nog in nederland maar in oktober ga ik er wonen voor vast in Bibiani

    Wij hebben een heel betrouwbare persoon die het regeld voor ons

    Het is natuurlijk wel zo dat er af en toe wat kapot gaat aan de busjes, maar met het personeel hebben we nog nooit last gehad

    Wij verhuren ze voor 20/25 cedi per dag en ze betalen zelf de benzine ook als ze iets verkeerd doen met de politie betalen ze zelf

    Kijk onderhoud betaal je wel zelf maar dat word goed in de gaten gehouden

    groetjes esther