Werkvakanties in Ghana

  • Corine de jong

    Hallo, wij gaan met een groep Nederlanders in GHana een trainingscentrum bouwen. Ik wil graag meer informatie over de cultuur van dit land.

  • Melvin

    Hoi Corine

    Ik zou eerst info inwinnen over de praktische uitvoering van je plannen => vergunningen, visa, kosten, fondsen etc. Wat betreft de cultuur: het kan allemaal wel lang duren als je deze zaken in Ghana gaat regelen (erg bureaucratisch). Een vriendelijke, geduldige en nederige houding naar overheidspersoneel is daarbij handig (wordt op prijs gesteld is mijn ervaring).

    Wat voor traingcentrum is dat trouwens? Wie wordt er getraind en waarvoor? Ajax heeft ook een heel mooi trainingcentrum in Ghana, maar ik hoop dat je iets anders bedoeld.

    Op internet kan je veel info vinden over Ghana, en het KIT (Koninklijk Instituut voor de Tropen) in A'dam heeft een handzaam boekje voor weinig (Landenreeks, Ghana). Maar realiseer je dat er niet één cultuur is, maar dat deze erg divers is. Zeker de moeite waard.

    Succes met je plannen.

    Melvin.

  • arthur

    Beste Corine,

    wat leuk dat je naar Ghana gaat. Ik heb vorig jaar een werkvakantie in Ghana gehouden en ik vond het geweldig. Elke dag heb ik nog een beetje heimwee. Maar je wilt iets over de cultuur van het land weten. Op zich wel moeilijk om te beantwoorden, zou jij kunnen uitleggen hoe de Nederlandse cultuur is? Gelukkig kan generaliseren altijd. Een paar kernwoorden: OPEN. In de zin dat iedereen altijd met je wilt praten, van alles van je wilt weten. De hele dage hoor je de uitroep ‘Obruni (=blanke) come.’ Dit kan je irritant vinden, maar je kunt het ook gebruiken als een mooie manier om met Ghanezen in contact te komen en hun allerlij dingen te vragen. VRIJ. Een andere zin die je vaak zult horen is ‘Ghana is a free country’ En dat is ook zo. Je kunt eigenlijk alles doen wat je wilt, niemand die je tegen houdt. CHRISTELIJK. Dit geld voor het zuiden, het Noorden is overwegend Islamitisch(gematigd, weliswaar). Elke bar/winkel/bus/taxi draagt een religieuze spreuk. Voorbeeld: Een auto, waarvan je je niet kunt voorstellen dat hij rijdt heet: ‘with god’s help everything is possible' In dat soort dingen ben ik ze gaan geloven. Verder: LEKKER WEER, GEZELLIG, ARM, MOOIE MENSEN EN NATUUR.

    Hopelijk kun je hier iets mee. Als je meer wilt weten kun je me bellen, nr. 020-6251924 (vraag naar arthur)

    groetjes, arthur

  • eric

    hoi Corinne,

    Ikzelf ga ook deze zomer naar ghana samen met een vriend om ontwikkelingswerk te doen. We hebben al geboekt, maar hebben nog een probleem met wat we daar precies gaan doen.

    kan je me misschien wat meer vertellen over het project wat jij gaat doen?

    Bedankt, ik hoop dat je wat van je laat horen.

    groeten Eric