Wie helpt mij aan Akan/Asante/Twi en Ewe sprekers

  • Frans

    Voor mij scriptie-onderzoek (ik hoop binnenkort af te studeren in de Afrikaanse Taalkunde) ben ik op zoek naar sprekers van Akan/Asante/Twi en Ewe die ook al een beetje Nederlands spreken. Ik ben van plan te onderzoeken hoe sprekers van deze talen hun ruimtelijke concepten (vóór en achter) op hun kennis van het Nederlands projecteren. Bijvoorbeeld: Als ik het over een man heb die achter de boom staat (voor mij gezien) dan zeg je in het Bisa (een taal uit Burkina Faso) “de man die vóór de boom staat”. Dit komt omdat Bisa-sprekers de man als uitgangspunt nemen, híj is ten slotte het onderwerp van de zin.

    Wie kan mij dus helpen aan een paar sprekers van Akan/Asante/Twi en Ewe die ook nog aan een aantal andere voorwaarden moeten voldoen. En die zijn:

    -Ze hebben die taal als moedertaal

    -Ze spreken al een beetje Nederlands (in ieder geval genoeg om voor en achter te kunnen gebruiken). Helemaal fantastisch zou het zijn wanneer een aantal informanten ook nog eens op Nederlandse les zit, maar dat is niet noodzakelijk.

    -Het moet voor mij mogelijk zijn ze binnen een normale reistijd te ontmoeten (dus liever niet in Kumasi maar ergens in de Randstad).

    Bovendien geldt, hoe meer mensen tegelijk hoe beter. Ze zouden namelijk maar een klein testje moeten invullen die dus niet zoveel tijd in beslag neemt. Het testje moet wel nog ontwikkeld worden dus ik hoop ergens in April met het afnemen te gaan beginnen.

    Bedankt voor jullie hulp.

    Frans

  • Sipke

    Stap eens naar zo'n instituut waar ze Nederlands leren aan immigranten. Ben je d'r in ieder geval zeker van dat ze op Nederlandse les zitten.

  • Frans

    Hallo Sipke,

    Bedankt voor je suggestie maar die mogelijkheid heb ik (ook) al onderzocht. Het probleem is alleen dat Ghana bij de IND (Immigratie -en Naturalisatiedienst) bekend staat als een veilig land (dat is het ook wel). Gevolg: Ghanese asielzoekers maken bijzonder weinig kans om hier te kunnen blijven (jammer, maar dat terzijde) en de spoeling is dan ook vrij dun. Op een taalschool als die van het ROC in Leiden met zo'n 1.200 studenten zijn er welgeteld vier(!) met de Ghanese nationaliteit. Voor Somali (een taal uit…) zou ik dus wel weer snel klaar zijn, alsmede voor Iraqi Arabisch en Afghaans Arabisch, maar ja, die talen spreek ik zelf niet dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

    Dit berichtje is dus eigenlijk bedoeld als “hartelijk dank, maar…”. Neemt niet weg dat ik het wel op prijs stel dat mensen so wie so reageren.

    Groeten,

    Frans

    ps. Over je verzoek over de vormgeving van deze pagina en die van de ghana.pagina: Heb je al een e-mail gestuurd aan de webmaster (of is dat ook “bedankt, maar…”?). Z'n adres staat hier onder.

  • Jeroen /Juliet Kissiwaa Gyau

    hallo, Mijn Ghanese vrouw(Brong Ahafo Region) is sinds Aug.in Nederland en spreekt enigszins Nederlands en zit sinds sept op ned.les haar moedertaal is Twi.

    Vlakbij ons woont ook nog een ghanese vrouw die ook Twi spreekt.

    Zij willen wel mee werken met je onderzoek.

    Groeten uit Goes, Jeroen

  • kwame

    Hi Frans

    Ik heet Kwame en ben ghanees. Ik woon nu drie jaar in Nederland en ben net klaar met mijn masters public health en verblijf bij mijn nederlandse vriendin. Ik vind het leuk om met je studie mee te werken.

    jij ook??

    laat het me weten.

    groeten

    kwame

  • Anneke Buur

    Hallo Frans,

    Het barst echt van de Ghanezen in Nederland. Vooral in de bijlmer in Amsterdam. Veel illegaal. Dat wel. En heel veel van hen praten uitstekend Nederlands. De meesten zijn trouwens goed opgeleid, maar hebben hier de laagste banen. Ik ga regelmatig naar Ghana, want ik heb een “klein” reisbureau. Website: ghanatravel.com. Dus ik praat niet zonder ervaring. Groeten van Anneke Buur en als je informatie wenst dan hoor ik het wel.

  • sonja

    Hallo Frans,

    Ik heb trommelles in Amsterdam van iemand uit de de Afantibevolking. Hij spreekt dus geen van deze talen, maar ik weet dat hij in het AFrikahuis in de Van Ostadestraat regelmatig bij elkaar komt met een hele groep Ghanesen. Misschien zou je daar eens kunnen proberen (ik heb helaas geen telefoonnummer voor je).