INkomen Ghana

• nalyse

Kan iemand mij vertellen wat een goed inkomen is in Ghana, rekenend mee houdend dat je geen huur hoeft te betalen wel andere kosten. Dus gewoon met welk salaris je een beetje lekker kan leven. Geen luxe leventje of zo, maar heel basic maar dat je je niet hoeft af te vragen wat je de volgende dag gaat eten.

Thanks

• Peter

Daar ben ik ook benieuwd naar,

wat heeft een locale inwoner nodig om rond te komen met de eventuele kinderen/personen die hij/zij moet onderhouden?

thanks

• Abena

Het minimuminkomen is geloof ik zo'n 13,000 cedis per dag. Zeg maar ruim EEN euro. Daar worden mensen dus geacht van rond te komen, al hoewel velen nog veel minder te verteren hebben.

Ik denk dat met een salaris van 600,000 cedis per maand een klein gezin net rond kan komen. Maar het schoolgeld van de kinderen kan zelfs dan nog moeilijk op te brengen zijn.

• Sas

Sorry mensen, ik wil niet negatief overkomen maar degene die denkt dat hij in Ghana rond kan komen van 600.000 cedi is een knappe jongen.

Heb zelf 10 Ghanesen in loondienst en het minimale loon voor een jonge knul zonder scholing is al meer dan 500.000 cedi en dat is dan wel echt minimaal. Met minder neemt de Ghanees echt geen genoegen meer. Zelfs een Ghanees kan niet rondkomen van 500.000 cedi. De meesten redden het nog niet eens met het dubbele. Dan moet je ook nog rekening houden met het fijt dat de levenstandaard van de gemiddelde Ghanees een heel eind lager ligt dan die van ons Europeanen. Iemand die rond moet komen van zeg pakweg 800.000 heeft geen eigen woning maar deelt een kamer of vertrek vaak met meerdere familieleden. De toilet en douche is vaak voor openbaar gebruik een wasmachine, stofzuiger, airco en alle andere andere luxe zul je niet vinden. Het lokale eten dat door hen op de markten gekocht wordt voor een redelijk goedkope prijs willen wij niet eens eten. Het leidingwater dat zij drinken zou ons dood ziek maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een jong gezin hebt en je wilt naar Ghana verwacht dan niet dat je van een Ghanees loon kunt rondkomen want dat bestaat gewoon niet, zelfs niet als je alleen maar voor jezelf hoeft te zorgen. Voor je eten en drinken zul je niet veel goekoper uit zijn dan in Nederland omdat je voor het grootste gedeelte aangewezen zal zijn op de betere supermarkten.

Hier een aantal voorbeelden:

Pak waspoeder gem. 400.000 cedi - bijna een maansalaris voor een ghanees.

Pak koffie - minimaal 80.000

Kilo witlof - 140.000

Pak melk - 18.000

Stukje kaas - 180.000

Potje witte peper - 34.000

Doos eieren - 18.000

Zakje diepvries brocoli - 71.000

Remia Mayonaise tube - 24.000

1kilo aardappel - 14.000

Je ziet, gewone dagelijkse boodschappen, niets bijzonders.

Dit zijn een aantal art. en prijzen die ik van de kassabon van vandaag haal. Bij elkaar al een royaal maandsalaris voor een Ghanees.

De Euro is op dit moment zo rond de 11.500 cedi, dus reken maar uit wat je voor je dagelijkse boodschappen nodig zal zijn.

Twee weken geleden zijn de prijzen van benzine verdubbeld en daarmee ook de prijzen van bijn alle andere artikelen in Ghana, dus Ghana wordt er niet goedkoper op.

Dan hebben we het nog niet gehad over woonruimte - huur of koop - medische kosten - onderwijs - vervoer en alle andere dingen.

Ik wil niemand ontmoedigen om naar Ghana te komen want ik heb hier met veel plezier mijn eigen bedrijf op gestart en daar nooit een seconde spijt van gehad. Ik woon en werk hier met heel veel plezier maar ik wil jullie wel aanraden je goed voor te laten lichten.

Ik hoop in iedergeval dat jullie wat aan deze informatie hebt.

Voor meer info kunnen jullie altijd bij mij terecht.

Abena schreef:

>

> Het minimuminkomen is geloof ik zo'n 13,000 cedis per dag.

> Zeg maar ruim EEN euro. Daar worden mensen dus geacht van

> rond te komen, al hoewel velen nog veel minder te verteren

> hebben.

> Ik denk dat met een salaris van 600,000 cedis per maand een

> klein gezin net rond kan komen. Maar het schoolgeld van de

> kinderen kan zelfs dan nog moeilijk op te brengen zijn.

• none

Sorry Sas,

Maar je bekijkt het geheel nu welheel erg vanuit je Nederlandse(?) westerse referentie kader. De vraag was wat een locale inwoner minimaal nodig heeft.

Ik geef toe, iedereen wil wel meer. Maar een locaal gaat echt niet een pak waspoeder van 400.000 cedis kopen, die koopt een klein pakje OMO bij een lokaal verkoopvrouwtje.

Een locaal haalt zijn neus op voor een pak kaas en een kop koffie. Heeft nog nooit van brocoli, Remia of witlof gehoord en ga zo maar door. En dan zijn dat ook nog eens import-produkten die ver over de prijs zijn, dat betalen wij er hier nog niet eens voor!

En dat jij je neus ophaalt voor het eten dat op de markten wordt verkocht is ook heel persoonlijk. Ik eet mijn vingers er bij op namelijk!

Het heeft verder geen zin om te discussieren over onze persoonlijke behoeften. De vraag was mij wel helder, maar ik weet er helaas geen antwoord erop. Die hebben anderen al gegeven.

• Abena

Tja Sas, ik had de vraag inderdaad begrepen vanuit een Ghanees perspectief. Ik bedoel dus zeker niet dat ikzelf hier rondkom van 600,000 cedis per maand. ‘Echte’ expats hebben zelfs aan het 20-voudige nog niet genoeg…

Dus mijn antwoord sloeg op deze vraag: “Wat is een gemiddeld of redelijk inkomen voor een Ghanees in Ghana?” (A)

En niet op deze vraag: “Wat is een westerling gemiddeld kwijt om in Ghana hetzelfde leventje als in het westen te hebben?” (B)

Ik ga zelf ook eens in de week boodschappen doen in de MaxMart en dat is dan meestal tussen de 400,000 en 600,000 cedis (valt nog mee, want ik koop verder heel veel van de lokale markt). En mijn auto kost ook geld. Maar de gemiddelde Ghanees heeft geen eigen auto (rijdt in trotro's) en woont in een compound house zoals ‘none’ al schreef in zijn vorige bericht. Bovendien maakt het ook heel veel uit of die Ghanees in Accra woont of in een stadje/dorp in de provincie. Kosten in Accra zijn uiteraard vele malen hoger.

Dus Nalyse, wat was eigenlijk je vraag? A of B?

• Sas

Beste NONE…..

Sorry voor de verkeerde uitleg en dat ik misschien tegen het zere been heb geschopt, heb mijn antwoord inderdaad gericht naar al die Nederlanders die denken in Ghana net zo te kunnen leven als een Ghanees. Nou nogmaals, ik woon en werk met Ghanesen en heb nog nooit een Nederlander of andere Europeaan ontmoet die van een minimaal Ghanees inkomen kon rondkomen. Misschien heb ik hier wat gemist en in dat geval zou ik je graag willen ontmoeten want dan zou ik nog wat van je kunnen leren. Mits je natuurlijk Nederlander bent en in Ghana woont. Ik probeer alleen die mensen die met hun hoofd in de wolken lopen met 2 voeten op de aarde te krijgen want het leven van een Ghanees met een minimaal inkomen is zeer zeker niet makkelijk en een dagelijkse strijd om te overleven dus ga me niet vertellen dat een Ghanees kan rondkomen van 500.000 cedi want dat is NIET zo. Deze mensen zijn alleen maar bezig te overleven. Maar goed om een duidelijk antwoord op de boven genoemde vraag te geven heb ik navraag gedaan bij mijn personeel dan hebben jullie het antwoord uit eerste hand.

HIER HUN ANTWOORDEN:

Minimaal salaris om te OVERLEVEN voor 1 pers. zonder gezin is tussen de 600.000 en 1.000.000 cedi.

Middenklas salaris is tussen de 2.500.000 en 4.000.000 cedi

Hoog salaris is 5.000.000 en hoger.

Aldus de eerlijke antwoorden van mijn mensen.

Let wel dan praten we over het salaris van een Ghanees die volledig leeft volgens de Ghanese Cultuur.

Ik hoop dat jullie hiermee tevreden zijn en anders lees ik het wel weer.

none schreef:

>

> Sorry Sas,

>

> Maar je bekijkt het geheel nu welheel erg vanuit je

> Nederlandse(?) westerse referentie kader. De vraag was wat

> een locale inwoner minimaal nodig heeft.

> Ik geef toe, iedereen wil wel meer. Maar een locaal gaat echt

> niet een pak waspoeder van 400.000 cedis kopen, die koopt een

> klein pakje OMO bij een lokaal verkoopvrouwtje.

> Een locaal haalt zijn neus op voor een pak kaas en een kop

> koffie. Heeft nog nooit van brocoli, Remia of witlof gehoord

> en ga zo maar door. En dan zijn dat ook nog eens

> import-produkten die ver over de prijs zijn, dat betalen wij

> er hier nog niet eens voor!

>

> En dat jij je neus ophaalt voor het eten dat op de markten

> wordt verkocht is ook heel persoonlijk. Ik eet mijn vingers

> er bij op namelijk!

>

> Het heeft verder geen zin om te discussieren over onze

> persoonlijke behoeften. De vraag was mij wel helder, maar ik

> weet er helaas geen antwoord erop. Die hebben anderen al

> gegeven.

• melvin

Ha Nalyse,

Ik heb 3 jaar in Accra vrijwilligerswerk gedaan en kreeg een maandelijkse vergoeding naar lokaal niveau. Ik kon daar redelijk van rondkomen. Het was ongeveer 150 euro. Mijn huur en water/electr werd voor me betaald (ongeveer 500.000 cedi in totaal per maand). Voor vervoer was ik aangewezen op de tro/tro of de ‘shared taxi’. Verder deed ik boodschappen bij kleine winkeltjes langs de weg. Eten is prima te doen door spulletjes op de markt te kopen en zelf te koken of door rijst/wakye/fried yam etc langs de weg te kopen. Niet overal even hygienisch misschien maar zelf nooit problemen mee gehad. Ik had vaak nog wat over om een weekendje erop uit trekken; naar het strand of ergens anders. Maar dan was het ook echt op… Af en toe trouwens wel naar een duurder restaurant of night club.

Ik snap nog steeds niet goed hoe Ghanezen het doen, maar als ze al een salaris hebben, hebben ze er meestal nog handeltje of iets ernaast. In dorpjes kunnen mensen met nog minder (lagere prijzen / mensen verbouwen eigen voedsel).

Voordeel van met weinig geld rondkomen in Ghana is dat je wat meer meepikt van het Ghanese leven. Je pikt meer van de taal (talen) en cultuur op en kunt redelijk uit de voeten onder primitieve omstandigheden. Leuke ervaring!

Succes met de reisplannen.

Melvin

• nico

beste Nalyse.

ik ben een van de weinige nederlanders die wel volledig local gaat

misschien is het voor mij wat makkelijker met een ghanese vrouw

ik ben gek op ghanees eten en het enige wat wat meer kost is het

zondag naar labadi beach gaan.

kosten zondag, maximaal 80.000 - 100.000 cedis ik drink locale dranken

(akpateshi met bitterlemon) drink beer en eet er de hele dag goed van

fried octopus, fried yam turky wings kinkey en we zijn met zijn vieren.

de rest van de week kost nooit meer dan 40.000 - 50.000 per dag.

1 tanks benzine 200.000 electra / water / gas 100.000

totaal per 800.000 - 1.000.000 per week 75 - 85 euro en wij leven er lekker van.

je kunt ook kiezen om te proberen een nederlands leventje te leiden

bacardi coke, pizza aan het zwembad bij la palm etc kosten 200 - 400 per

week

je moet doen wat je past

• bart abokobi

de benzineprijs is inderdaad verhoogd enkele weken geleden , maar niet verdubbeld .

De actuele prijs is 6666 cedis / liter waar het voordien 4444 c/l was.

tot zover deze kleine rechtzetting