Sorry mensen, ik wil niet negatief overkomen maar degene die denkt dat hij in Ghana rond kan komen van 600.000 cedi is een knappe jongen.
Heb zelf 10 Ghanesen in loondienst en het minimale loon voor een jonge knul zonder scholing is al meer dan 500.000 cedi en dat is dan wel echt minimaal. Met minder neemt de Ghanees echt geen genoegen meer. Zelfs een Ghanees kan niet rondkomen van 500.000 cedi. De meesten redden het nog niet eens met het dubbele. Dan moet je ook nog rekening houden met het fijt dat de levenstandaard van de gemiddelde Ghanees een heel eind lager ligt dan die van ons Europeanen. Iemand die rond moet komen van zeg pakweg 800.000 heeft geen eigen woning maar deelt een kamer of vertrek vaak met meerdere familieleden. De toilet en douche is vaak voor openbaar gebruik een wasmachine, stofzuiger, airco en alle andere andere luxe zul je niet vinden. Het lokale eten dat door hen op de markten gekocht wordt voor een redelijk goedkope prijs willen wij niet eens eten. Het leidingwater dat zij drinken zou ons dood ziek maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een jong gezin hebt en je wilt naar Ghana verwacht dan niet dat je van een Ghanees loon kunt rondkomen want dat bestaat gewoon niet, zelfs niet als je alleen maar voor jezelf hoeft te zorgen. Voor je eten en drinken zul je niet veel goekoper uit zijn dan in Nederland omdat je voor het grootste gedeelte aangewezen zal zijn op de betere supermarkten.
Hier een aantal voorbeelden:
Pak waspoeder gem. 400.000 cedi - bijna een maansalaris voor een ghanees.
Pak koffie - minimaal 80.000
Kilo witlof - 140.000
Pak melk - 18.000
Stukje kaas - 180.000
Potje witte peper - 34.000
Doos eieren - 18.000
Zakje diepvries brocoli - 71.000
Remia Mayonaise tube - 24.000
1kilo aardappel - 14.000
Je ziet, gewone dagelijkse boodschappen, niets bijzonders.
Dit zijn een aantal art. en prijzen die ik van de kassabon van vandaag haal. Bij elkaar al een royaal maandsalaris voor een Ghanees.
De Euro is op dit moment zo rond de 11.500 cedi, dus reken maar uit wat je voor je dagelijkse boodschappen nodig zal zijn.
Twee weken geleden zijn de prijzen van benzine verdubbeld en daarmee ook de prijzen van bijn alle andere artikelen in Ghana, dus Ghana wordt er niet goedkoper op.
Dan hebben we het nog niet gehad over woonruimte - huur of koop - medische kosten - onderwijs - vervoer en alle andere dingen.
Ik wil niemand ontmoedigen om naar Ghana te komen want ik heb hier met veel plezier mijn eigen bedrijf op gestart en daar nooit een seconde spijt van gehad. Ik woon en werk hier met heel veel plezier maar ik wil jullie wel aanraden je goed voor te laten lichten.
Ik hoop in iedergeval dat jullie wat aan deze informatie hebt.
Voor meer info kunnen jullie altijd bij mij terecht.
Abena schreef:
>
> Het minimuminkomen is geloof ik zo'n 13,000 cedis per dag.
> Zeg maar ruim EEN euro. Daar worden mensen dus geacht van
> rond te komen, al hoewel velen nog veel minder te verteren
> hebben.
> Ik denk dat met een salaris van 600,000 cedis per maand een
> klein gezin net rond kan komen. Maar het schoolgeld van de
> kinderen kan zelfs dan nog moeilijk op te brengen zijn.