geld invoeren

  • Wendy

    Weet iemand hoeveel contant geld je ghana mee mag innemen?

  • Dirk van Antwerpen

    1/ Kapitaalinvoer in Ghana is vrij. Je mag dus onbeperkt cash geld meenemen.

    2/ Vanaf 5.000 USD moet je wel aangifte doen op de luchthaven. Ook als je eventueel een deel van het geld terug wil uitvoeren, doe je best een aangifte.

    3/ Let wel dat je bij kapitaaluitvoer uit de EU vanaf 10.000 EUR cash ook hier een aangifte moet doen.

  • Wendy

    Moet ik dat dan ook aangeven bij douane? Ik heb nog nooit contant geld aangegeven, maar nu is het bedrag wel iets hoger. (wel onder 5000 euro)

    Declaration of Currency on Exchange Control Form T5

    Travellers arriving in Ghana are required to complete the T5 form if they intend to take back all or part of their foreign currency at a later date, or if they intend to use it for export of goods.

    (a) Foreign currency declared must be checked and endorsed on the T5 Form by Customs, Excise and Preventive Service (CEPS) officials.

    (b) THERE IS NO RESTRICTION ON THE IMPORTATION OF FOREIGN CURRENCY INTO GHANA.

    © Foreign currency brought into Ghana by travellers may be exchanged into Cedis at any of the local banks orforex bureau.

    (D) Endorsed T5 forms are to be surrendered to CEPS at the point of departure for onward transmission to Bank of Ghana.

    The importation of any currency is allowed provided this is declared at the time of arrival on the Bank of Ghana Form T5.

    Exportation of currency not used in Ghana will not be permitted unless it is supported by the Form T5. In the event of doubt, passengers are advised to consult CEPS officers on duty at the time of arrival. Help Mahe The Customs Officer Effectiue By Exposing smugglers And other nation uirechers

  • Dirk van Antwerpen

    Je krijgt ofwel op het vliegtuig, ofwel op de luchthaven een blauw formulier. Dat moet je invullen. Als je er “naïef” uitziet zou het kunnen dat ze je apart naar een bureau leiden, waar één of andere militair met sterren/strepen je vraagt of hij niets voor zijn “Pasen” (hangt af van de tijd van het jaar waarin je reist) krijgt. Hierop zeg je al grappend “neen”, met één of andere uitleg. Vroeger werd het met aandrang gevraagd, maar dat durven ze nu onder de NDC-regering niet meer.

    Maar als het minder dan 5.000 EUR is, zou ik het niet aangeven. Je moet dan natuurlijk niet alles op 1 plaats wegsteken. Maar ik heb nog nooit geweten dat men vraagt wat er in je broekzak zit…

    Je moet er niet te veel mee inzitten dat je het niet aangeeft; uiteindelijk steun je de economie van het land…

  • klaas

    Waarom geen visa o.i.d. gebruiken, je kan overal pinnen.het kost iets meer,maar je hebt geen enkel gevaar van verlies of diefstal

  • Dirk van Antwerpen

    Ja, je moet natuurlijk ook een VISA-kaart meenemen. Maar:

    1/ Als je een Europese VISA-kaart hebt, raad ik je aan toch cash mee te nemen. Je kaart moest zo maar eens om wat voor reden dan ook, niet werken - of je verliest ze - of “ingeslikt” tijdens het weekend - …

    2/ VISA heeft voor cash afhalingen een limiet van 600 EUR per week. Laat ons zeggen dat je 1.200 Cedi per week kan afhalen.

    De wisselkoers bij VISA is redelijk ( ongeveer 5% nadeliger dan cash omwisselen), de kosten zijn wel vrij hoog. Het hangt een beetje van de koers van de EUR af, maar in principe is de kost voor afhaling een “flat rate” (5 EUR) die dezelfde blijft of je nu 200 Cedi, 400 Cedi of 600 Cedi afhaalt. Er zijn 3 soorten terminals in Ghana, bij iets meer dan de helft kan je maximaal 200 Cedi per keer afhalen, bij een kleine helft maximaal 400 Cedi per keer, en bij Standard Chartered op Commercial Street in Accra (binnen, dus enkel tijdens kantooruren) 600 Cedi per keer.

    En tot slot, na een betaling in Ghana met mijn VISA-kaart, bleek uit mijn volgende uittreksel dat er een visum voor de U.S.A. en een congres in Utah (1.000 EUR) mee was betaald. Heb het geld wel onmiddellijk teruggekregen van Citibank.Wees uiterst spaarzaam met je betalingen per VISA-kaart! 419 is everywhere around!