ghanese taal leren

  • olaf vos

    hallo allemaal,

    ik heb een ghanese vriendin en zou graag ghanees willen leren wie kan mij daar mee helpen.

  • Nellie

    Hallo Olaf,

    Misschien kun je ons laten weten welke taal je vriendin spreekt (Fanti (Akan) Ewe, Ga, Hausa etc.) dan kunnen we je verder helpen.

    Groet

    Nellie

  • olaf vos

    m,n vriendin spreekt fanti kun je mij hiermee helpen.

    alvast bedankt olaf

  • cindy alberts

    ik wil graag twe leren of zoiets je spreekt het uit als twie gretjes cindy

  • nissal0ve

    IK WIL HET LEREN:)

  • Angelina

    Hoi hoi

    Kijk eens op www.bigstep.nl daar ken je een cursus Twi bestellen….Grts Angelina

  • Jans Vital

    Beste,

    Ik zou graag de Ghanese taal leren spreken of me toch kunnen behelpen daar ik binnen twee jaar zou willen vertrekken als missionaris naar Accra !

    Kan mij iemand zeggen waar ik dat kan leren en wat me dat ongeveer kost .

    Bij voorbaat hartelijk dank.

  • Dirk van Antwerpen

    Oorspronkelijke taal in Accra is Ga.

    Tot vóór een 20-tal jaren was dit de enige Ghanese communicatietaal die in Accra werd gesproken; de nieuwkomers (vooral Ewes) leerden Ga als ze naar Accra kwamen.

    De laatste 10-15 jaar zijn zeer veel mensen naar Accra gekomen die Twi (of verwante taal) als moedertaal hebben; meestal leerden geen Ga, zodat Twi tegenwoordig in Accra als communicatietaal wellicht belangrijker is dan Ga.

    Dus:

    1/ Voor een missionaris lijkt het mij logisch dat je zowel Ga, Twi als Ewe leert. Anders heeft het geen zin, en kan je beter Engels gebruiken. Tenzij:

    2/ Zeker wat de oudere generaties betreft, lopen de sociale structuren in toch wel belangrijke mate nog langs de “stam”lijnen. Je moet dus zien in welke “stam”groep je terechtkomt, zodat je die taal als eerste kan leren.

    Ewe kan je in Europa op universitair niveau leren; Voor Twi zijn wellicht ook basiscursussen die hier en daar op lokaal niveau georganiseerd worden; Ga kan je in Europa niet echt georganiseerd leren.

  • Dirk van Antwerpen

    Ik vergat nog het volgende: Ben je zeker dat men in Accra op missionarissen uit Europa zit te wachten???

  • Japheth

    Hi, from which side of Ghana do you come from? I come from Tema.