wonen in Accra

  • Anon

    Renate,

    Vertel eens? Ik heb ook soortgelijke plannen en heb voor het huis een groter budget net als voor de auto en sataliet internet verbinding. Ik hoor verhalen over dat je als buitenlander nooit een stuk grond en of huis kunt kopen. Is dit waar? En wat was jou valkuil als ik vragen mag? Je mag ook een pm sturen.

    Anon

  • Annie

    Een huisje van 15.000?? Is wel een erg klein huisje hoor in Accra met gebreken.

  • nico

    Wonen in Ghana kun je net zo duur maken als je zelf wilt.

    Je kunt van € 500 per maand een eenvoud leven leiden met Ghanees

    lokaal vermaak en eten en drinken.

    Voor € 1.000 per maand leid je een leven waar je van tijd tot tijd

    de europesche geneugten geniet.

    En voor € 2.000 kun je een volledig europees leven leiden.

    Je kunt vanaf € 10.000 - 15.000 een huisje kopen op een uurtje vanaf

    Accra, hoe dichter bij je komt hoe duurder het wordt.

    Nico

  • kofi

    Je kunt als buitenlander geen land rechten hebben die langer duren als 50 jaar. Je (erf)pacht dus en na 50 jaar vervallen je rechten. Als je gehuwd bent met een Ghanaian geldt deze beperking niet.

  • nico

    je hebt gedeeltelijk gelijk, als hethuis op jouw naaam staat

    kun een lease overeenkomst aangaan voor 49 jaar en als

    ghanees voor 99 jaar.

    voorwaarde is dus wel dat je huis op naam van je ghanese partner

    staat.

    Nico

  • Marion

    Voor 2000 pleuro een volledig Europees leven ?? Dan vergeet je even gemakshalve je ziektekostenverzekering die je toch echt wel nodig hebt. Dit kost zo'n 300 pleuro per maand !! Verder kun je het zo gek maken als je wil maar wij zijn, en dan wonen we in Takoradi wat toch altijd goedkoper wonen is, per maand aan vaste lasten plus eten en drinken 2000 pleuro kwijt maar dan sparen we nog helemaal niks. Dus even terug vliegen naar NL zit er dan niet in. Hoort volgens mij toch ook bij een Europees leven.

  • nico

    Verzekeren moet je altijd in een goede mix zoeken.

    Jij hebt waarschijnlijk alles tegen eurpesche normen verzekerd terwijl je als je ziek wordt in eerste instantie ghanese kosten maakt, je verzekeringsmaatschappij lacht zich dood en jij betaald je arm.

    Je moet eigenlijk voor een verzekering kiezen met een hoog eigen risico (dat zijn namelijk 1e lijnsgezondheidszorg kosten en een verzekering waarbinnen je zelf je ticket terug naar Nederland betaald.

    Dan is de premie echt heel goedkoop

    Voor de rest red ik het fluitend voor minder in Ghana, maar ik heb een huis en een auto die betaald zijn, eet en drink alleen lokale producten.

    Nico

  • Rieky

    Nico,

    Wat betreft een ziektekostenverzekering, is het niet slimmer om een ziektekostenverzekering met werelddekking af te sluiten. De kosten zijn nauwelijks hoger dan zonder werelddekking. Je hoeft dan minder eigen risico te nemen en vervoer naar Nederland is dan ook gedekt.

    Rieky

  • nico

    je vergelijking is verkeerd, jij vergelijkt Nederland met werelddekking, dat is inderdaad nauwelijks duurder, maar die verzekering is nog steeds bepaald

    op Nederlandse kosten.

    Een consult van een Ghanese dokter, tandarts, Xray foto's, medicijnen etc kosten een fractie van wat deze in Nederland kosten.

    Terwijl jij je wel indekt voor de Nederlandse tarieven, dat is gewoon zonde van je geld, je risico is namelijk veel kleiner dan dat in Nederlnad loopt.

    Het voordeel van die veel goedkopere kosten moet je in je eigen zak laten vloeien en niet in de zak van de verzekering.

    Dan wordt wonen in een goedkoop land als Ghana pas echt goedkoop.

    Nico

  • Bram

    Hallo Nico. Kun je wat specifieker zijn over zo'n verzekering? Is het een zogenaamde expat verzekering die ongeveer één Euro per dag kost? Sluit je het in Nederland af of in Ghana zelf? Welke maatschappij?

    Bedankt,

    Bram