wonen in Accra

  • nico

    Het is een gewone ziekte kosten verzekering met een hoog eigen risico, je verzekerd alleen de dingen die je uit je normale huishoud budget niet kan betalen.

    Als je in Nederland € 1.000 eigen risico neemt en je moet daar 3 keer voor op consult, 1 keer physio en wat medicijnen dan zit je daar al aan.

    In Ghana ben je voor dezelfde gebeurtenissen misschien € 200 kwijt, dat kun je je best veroorloven, je betaald de verzekeringsmaatschappij dus € 800 teveel.

    Ik vond dat uit toen ik jeren geleden mijn kind een kleine operatie liet ondergaan.

    Ik had toen (nog) geen buitenland dekking en de kosten in Ghana waren ongeveer

    fl .230,00 deze claimde ik bij mijn ziekenfonds, die mij mededeelde dat zij het niet zouden vergoeden.

    Toen ik vroeg wat zo'n operatie in Nederland kostte zij men, “o al gauw enkele duizenden guldens” ik vertelde vroeg of ik die vergoed gekregen zou hebben als mijn zoon de operatie een week eerder in Nederland had uit laten voeren, ja hoor

    in Nederland wel, de besparing interesserde hen niet eens.

    De nederlandse gezondheidszorg is zelfs europees gezien heel duur, ik heb dus alleen een verzekering voor die in Ghana technisch gezien te ingewikkeld worden of waarvoor je in Ghana groot risico loopt als je die daar laat uitvoeren.

    En zelf dan nog ga ik liever naar zuid-Afrika waar de gezondheidszorg even goed is als bij ons (als je het tenminste kunt betalen) en de kosten nog maar tussen de

    30 en 50% liggen van de Nederlandse kosten.

    (laser operatie beide ogen 1999 ZA € 1.220 NL € 2.900)

    Nico

  • John

    Even een vraag als buitenstaander. Waar woon je in Ghana en hoe lang, alleen of in familie verband.

    Zelf denk ik er ook hard over om de BV Nederland voor goed te verlaten en me in een W-Afrikaans land te gaan vestigen. Vandaar dat ik deze info uitwisseling met meer dan grote belangstelling heb gelezen.

  • Rieky

    John,

    Ook buiten dit prikbord is er een informatiestroom op gang gekomen. Laat maar weten als je ook daarin bent geinteresseerd.

    Rieky

  • Rieky

    Nico,

    Ik begrijp iets niet.

    Je hebt een ziektekostenverzekering met een hoog eigen risico voor behandelingen in Nederland. Kleine behandelingen in Ghana betaal je zelf (= eigen risico). Voor dure behandelingen ga je naar Zuid-Afrika. Wie betaalt die behandelingen? De Nederlandse zorgverzekeraar? En zo ja, dan kun je je net zo goed in Nederland laten behandelen. Toch? Zo nee, waarom heb je dan een Nederlandse ziektekostenverzekering?

    Heel graag je reactie, want nogmaals, ik snap er niets van.

    En verder ben ik ook geinteresseerd in je antwoord op de vraag die John gesteld heeft.

    Rieky

  • nico

    Beste Allemaal,

    Het is echt niet zo ingewikkeld, neem maar contact op met een ziektekosten

    verzekeraar, en vraag naar een verzekering met een hoog eigen risico.

    Je kunt ook een Ghanese verzekering afsluiten, deze is heel goedkoop, maar nadeel daarvan is dat je dat je voor alles ook naar Ghanese maatstaven behandeld zult worden.

    Ik woon zelf in Nederland maar heb voor diverse van mijn werknemers in Ghana de

    verzekeringen moeten regelen.

    Nico

  • John

    Ik denk dat het ziektekostenverzekeringgebeuren een te verwaarlozen gegeven is.

    De diverse mogelijkheden geven een scala aan oplossingen.

    Uit je antwoord begrijp ik min of meer dat jezelf nog steeds in NL woont.

    Waar het mij als nieuwkomer omgaat en waar Rieky naar vroeg zijn bepaalde kosten prognoses al dan niet gekoppeld aan samenlevingsverbanden gebaseerd op ervaringen uit de dagelijkse en hedendaagse praktijk.

    Ook al verblijf je voor enige tijd in Ghana; degenen die daar al geruime tijd wonen, kunnen pas echt zeggen wat het allemaal kost incl. eventuele daarmee verband houdende problemen en wat al niet meer.

  • nico

    Beste John,

    Ik heb zelf jaren in Ghana gewoond en woon nu inderdaad in Nederland.

    Ook ben in werkgever en stuur Nederlanders naar Ghana om daar te werken en

    heb steeds met de problematiek verzekeringen/aow/repatriering etc te maken.

    Ooit ben ik zelf op de bonnefooi naar Ghana vertrokken, met een rugzak met daarin enkele paar schoenen en wat kleding.

    Zonder reisverzekering en allerlei andere “luxe”uit de moderne samenleving.

    Ik schrik er wel eens van wat wij Nederlanders, die ooit de wereld veroverden als

    avonturiers en emigranten van alle grote landen voor “schijters” en behoudende

    voorzichtige mensen zijn geworden, die zonder verzekering van wieg tot graf niets meer durven.

    Maar goed het is hun keus, en ik geef alleen advies hoe je het voor je zelf betaalbaar kan houden zonder al te grote risico's

    Nico

  • Herman

    Beste allemaal,

    Alles heeft een prijs ook in Ghana, je levenstandaard bepaal jezelf, alles is mogelijk ook in Ghana, maar deze discussie gaat alleen draaien om kosten en verzekeringen. Mijn motto is leef je leven zolang als het mogelijk is, hier in nederland of daar in Ghana maakt niet uit als je maar happy bent.

    Als Ghana liefhebber leef ik liever daar, zit er nu nog even niet in maar mijn tijd komt nog hoop ik zo niet dan is het ook goed maar blijf ik toch betrokken bij het gebeuren daar en zal ik en mijn vrouw alles in het werk stellen om ook daar enkele mensen een beter perspectief te bieden.

    Wil je daar leven zorg dat je goed voorbereid bent en laat je niet het mooiste voorspiegelen door enkele snelle jongens (die we hier trouwens ook hebben) ga enkele jaren naar Ghana op vakantie zoek je plekje en maak kontakten met de lokale bevolking ga NIET over een nacht ijs en zorg dat alles maar dan ook alles op papier is geregeld voor je de stap neemt. Iedereen met de dezelfde plannen veel succes,

    groet Herman

  • Jan

    Dat is best mogelijk kom zelf al een 30 jaar in Ghana echter een huis kopen voor 15000 is een probleem maar huren voor Ghc 1000 tot 1500 is een goede oplossing.

    Voor onderhoud is de genoemde 10.000 per jaar ruim voldoende het grootste probleem is echter het transport.

    Maar er zijn zeer zeker mogelijkheden