grond kopen in ghana

  • Martin

    Dag,hoe kan ik grond kopen in ghana om een huis te bouwen,iemand tips?

  • paul

    Hallo Martin,

    Ik volg deze GHANA discussiepagina al vanaf 2002 en telkens weer duiken deze vragen op: Hoe koop ik een stuk grond ? , en hoe koop ik een huis in Ghana. ?

    Helaas na al deze jaren , nog steeds dezelfde reacties, indien je de juiste weg bewandelt en weet waar je moet zijn, en wie je moet hebben is alles mogelijk, maar een duidelijk adres van een betrouwbare makelaar voor b.v. Accra, Cape coast, Tamale , Kumasi/ Ashanti , waar de meeste prikborders toch naar toe willen is er helaas nog niet.

    Maar misschien zijn er ook wel Nederlanders/Belgen die hun huis/grond willen verkopen in Ghana, je weet nooit, nou veel succes, en houd ons op de hoogte, bij wie je succes hebt ., ikzelf heb ook erg veel belangstelling voor dit item.

  • s.n en janeke

    telefoon number 0612179804

  • Dirk van Antwerpen

    Belangrijk is dat Ghana het Anglo-Amerikaans systeem van eigendomsrechten kent, met een sterke scheut traditionele Ghanese elementen. Dit kan niet worden vergeleken met ons Westeuropees systeem van eigendomsrechten dat gebaseerd is op het Napoleontisch (en van daaruit het Romeinse) recht.

    Non-residents kunnen enkel een leasehold voor maximum 50 jaar verkrijgen; d.w.z. dat je de grond (of het huis) niet koopt, maar huurt.

    Probleem is dat je er zeker van dient te zijn wie de “eigendomsrechten” van het perceel bezit; meestal gaat het om tribal land of family land. Vraag is dan wie geldig de “tribe” of de familie vertegenwoordigd. Hiervoor vraag je best assistentie.

    Als je een huis “koopt” (d.w.z. je “koopt” de resterende termijn van de huur), geldt als bijkomend probleem dat er onnoemelijk veel huizen zijn gebouwd zonder bouwtoelating.

    Voor residents is de situatie verschillend, en ook als je in de hogere prijsklasse in Accra zelf zit, zijn er juridisch sluitende oplossingen.

    Tot slot: Vastgoedmakelaars in Accra bestaan slechts sedert een 10-tal jaren, en zijn aan geen enkele vergunning of reglementering onderworpen.

  • Esi

    Grond kopen in Ghana is gevaarlijk. Wij zijn een stichting en wij kunnen jou de weg wijzen.

  • paul

    Hoi Esi,

    Een stichting mooi zo, waar kan ik jullie bereiken ? website, etc,etc,

  • Dirk van Antwerpen

    Ik vermoed dat ze bedoelt dat zijzelf via een “trust” onroerend goed in Ghana bezit. Met “de weg tonen” bedoelt ze dan wellicht dat ze je kan vertellen hoe je zulke “trust” opricht en beheert…

  • Esi

    Hoi Paul

    www.womenconcern.com

  • Debora

    Beste Martin,

    Ben je nog steeds geinteresseerd om een stuk grond te kopen? Wij hebben namelijk een stuk grond (70x100 ft) gelegen in de wijk Ashaiman in Tema

    Met vriendelijke groet,

    Albert

  • peter

    Hoi,

    Waarom wil je dat verkopen.

    Heb zelf daar ook 2 plots (van 100 x 70)

    Wat is daar mis?

    peter