Emigreren naar Ghana

  • Dennis

    Beste mensen,

    Mijn gezin en ik hebben onlangs het idee opgevat om te emigreren naar Ghana. Ik heb op dit moment een goede baan in Nederland en ben woonachtig net over de grens in Duitsland.

    Onze voorlopige planning is dat we Kerst 2008 in Ghana wonen. In de loop van dit jaar zullen er waarschijnlijk nog vele vragen komen over alle details rondom gezondheidszorg, papieren, verzekeringen etc. Voorlopig concentreren we ons even op de hoofdzaken: werken en wonen in Ghana.

    Het is onwaarschijnlijk dat ik via mijn huidige werkgever in Ghana kan worden gestationeerd. Er zijn dus twee opties: ofwel ik kan proberen als expat te worden uitgezonden via een Europees bedrijf (ik spreek naast Nederlands en Engels ook Spaans en Duits) ofwel ik kan proberen in Ghana zelf aan werk te komen. Voorlopig ben ik wat beide mogelijkheden betreft volledig blanco. Ik weet inmiddels dat Ghana een hoge werkloosheid kent en dat er relatief beperkt handel plaatsvindt met Europa. Is er iemand die mij meer kan vertellen over een van beide opties (bijvoorbeeld bedrijven die expats uitzenden naar Ghana of Ghanese organisaties die behoefte hebben aan Europese arbeidskrachten op HBO / universitair-niveau)?

    Onze ideeen over wonen in Ghana hangen voor een deel samen met bovenstaand verhaal over werken in Ghana. Ik neem aan dat er voor expats aparte wijken bestaan zoals in veel andere niet-westerse landen. Aan de andere kant voelen we er ook sterk voor om iets dichter bij de Ghanese cultuur te staan (mits aan basiszaken als schoon drinkwater, veilige woonomgeving en schoolmogelijkheden voor de kinderen kan worden voldaan). We hebben nog geen specifieke stad of dorp in gedachten, maar om diverse redenen zouden we niet verder dan ca. 100 kilometer van Accra terecht willen komen. Kan iemand ons wat vertellen uit eigen ervaring? (voor- en nadelen van beide opties, huizenprijzen, bovengenoemde basisvoorwaarden)

    Ik zou zeer dankbaar zijn voor informatie uit de eerste hand of handige telefoonnummers / (mail)adressen of Internetsites.

    Met vriendelijk groet,

    Dennis

  • harro

    mijn menig,, een dom besluit

  • anita

    Als je daar een beetje wil leven als een expat moet je na mijn idee toch flink wat gaan verdienen. De meeste expats wonen in airport of cantoments en de huren daar liegen er niet om. Ik heb bedragen van 3000/4000 dollar p/mnd regelmatig gehoord tevens zijn de scholen waar de kinderen van de expats naar toe gaan (lincoln of GIS + parttime ned.school) ook heel erg duur dus als je baas dit allemaal niet betaald is het echt niet te op te brengen. Ik heb een paar jaar in ghana gewoond en voor mij is het een hele mooie ervaring geweest maar ik heb nu voor mijn kinderen gekozen ik wil dat ze goed onderwijs krijgen en dat is daar niet te doen als je het zelf moet betalen. Ik heb overigens geen expat leven daar geleefd gewoon tussen de lokale bevolking en dan kun je een leuk groot huis met stroom en water huren voor zo'n 500 dollar.

    Ben je wel ooit in Ghana geweest zo niet ga eens kijken. Succes

  • amina

    hoi anita.

    zou graag meer horen, heb een partner in ghana die nu bezig is voor zijn nederlands examen, maar is heel moeilijk.heb ook overwogen om naar ghana te gaan. spreek engels, nederlands, duits en een beetje frans.zou in principe voor een buitenlands bedrijf kunnen werken . heb internationale ervaring.mijn partner heeft een woning daar. wat zou je me aanraden.

  • azalaia

    Daar vraag je nogal iets: werk vinden in Ghana dat ook nog goed wordt betaalt is moeilijk, en bedenk ook dat als je met je partner in zijn land gaat wonen, jij je méér aan zijn cultuur zal moeten aanpassen als dat hij naar Nederland zou komen.

    Verdiep jeeerst eens goed in de Ghaneze cultuur, bezoek eens een ghaneze begrafenis, ghaneze kerken en kom eens in contact met feesten die Ghanezen organiseren, het eten die ze eten, rituelen….

    Dan weet je een beetje wat je te wachten staat.

    Ik zou niet meteen beslissen, er hangt veel vanaf, en ja kan altijd eerst een 2 maanden daar gaan wonen in zijn huis om te weten te komen of alles wel gaat zoals je het in gedachten hebt.

    azalaia

  • luc

    G'dag,

    Binnenkort kan u via internet een boek bestellen“ APLAKU een guesthouse in Ghana” van Geertje Davits.Lees dit eerst eens aandachtig.

    Ikzelf heb juist een stuk grond gekocht net buiten Accra en ga daar een nieuwe woning op bouwen.Ik hoop deze woning klaar te hebben tegen Kerst 2008.

    Ik heb een 180°view over de zee.Ik bouw dit huis voor mijn oude dag en het zou eventueel voor een tijdje kunnen gehuurd worden.Normaal moet je in Ghana 2 jaar huur op voorhand betalen, er is niet veel te vinden en de prijzen zijn zeeeeeer hoog voor een redelijk huis.Ze vragen daar dikwijls 2000$plus voor een woning wat absurd is.U mag al blij zijn dat u voor 200 euro een one bedroom flat vind ergens in een buitenwijk van Accra. Enfin,bonne chance met uw plannen maar ik zou maar eerst eens gaan kijken en een paar borden fufu eten.Dennis schreef:

    >

    > Beste mensen,

    >

    > Mijn gezin en ik hebben onlangs het idee opgevat om te

    > emigreren naar Ghana. Ik heb op dit moment een goede baan in

    > Nederland en ben woonachtig net over de grens in Duitsland.

    >

    > Onze voorlopige planning is dat we Kerst 2008 in Ghana wonen.

    > In de loop van dit jaar zullen er waarschijnlijk nog vele

    > vragen komen over alle details rondom gezondheidszorg,

    > papieren, verzekeringen etc. Voorlopig concentreren we ons

    > even op de hoofdzaken: werken en wonen in Ghana.

    >

    > Het is onwaarschijnlijk dat ik via mijn huidige werkgever in

    > Ghana kan worden gestationeerd. Er zijn dus twee opties:

    > ofwel ik kan proberen als expat te worden uitgezonden via een

    > Europees bedrijf (ik spreek naast Nederlands en Engels ook

    > Spaans en Duits) ofwel ik kan proberen in Ghana zelf aan werk

    > te komen. Voorlopig ben ik wat beide mogelijkheden betreft

    > volledig blanco. Ik weet inmiddels dat Ghana een hoge

    > werkloosheid kent en dat er relatief beperkt handel

    > plaatsvindt met Europa. Is er iemand die mij meer kan

    > vertellen over een van beide opties (bijvoorbeeld bedrijven

    > die expats uitzenden naar Ghana of Ghanese organisaties die

    > behoefte hebben aan Europese arbeidskrachten op HBO /

    > universitair-niveau)?

    >

    > Onze ideeen over wonen in Ghana hangen voor een deel samen

    > met bovenstaand verhaal over werken in Ghana. Ik neem aan dat

    > er voor expats aparte wijken bestaan zoals in veel andere

    > niet-westerse landen. Aan de andere kant voelen we er ook

    > sterk voor om iets dichter bij de Ghanese cultuur te staan

    > (mits aan basiszaken als schoon drinkwater, veilige

    > woonomgeving en schoolmogelijkheden voor de kinderen kan

    > worden voldaan). We hebben nog geen specifieke stad of dorp

    > in gedachten, maar om diverse redenen zouden we niet verder

    > dan ca. 100 kilometer van Accra terecht willen komen. Kan

    > iemand ons wat vertellen uit eigen ervaring? (voor- en

    > nadelen van beide opties, huizenprijzen, bovengenoemde

    > basisvoorwaarden)

    >

    > Ik zou zeer dankbaar zijn voor informatie uit de eerste hand

    > of handige telefoonnummers / (mail)adressen of Internetsites.

    >

    > Met vriendelijk groet,

    >

    > Dennis

  • Marion

    Hoe naief kun je zijn……….

  • rieky

    Ter aanvulling

    Zie

    www.lulu.com

    Klik: Kopen

    Klik rubriek: Reizen en talen

    Titel : Aplaku

    Auteur: Geertje Davits

    Voila, mijn boek,

  • azalaia

    Dennis, je hebt een gezin te onderhouden, vrouw met kind (eren); je hebt NU een goed inkomen, je weet NU wat je hebt, maar je weet NIET wat je krijgt in Ghana.

    Als je nu een alleenstaande was dan kan je dit risico wel lopen, maar in jouw geval ben je mede verantwoordelijk voor je gezin.

    Ik denk dat het risico van een fiasco groter zal zijn dan dat je het daar net zo riant kan krijgen als in Nederland.

    Neem alle antwoorden mee in je beslissing.

    Veel succes met wat je ook beslist.

    azalaia.

  • Internal Revenu Service

    De IRS, VAT, SSNITT, Customs, Police en Imigration Service heten u van harte welkom in Ghana. Vergeet niet een hele dikke portemonee mee te nemen.

    Verder:

    Expat huis: USD2.500

    Huur 2 tot 3 jaar vooruit betalen.

    Ziektekosten verzekekering voor gezin: EUR 4.000 p.j.

    Scholing: USD 10.000 / 20.000 per kind

    Belastingdienst: 1 jaar vooruit betalen.

    Geen restitutie

    Etc

    Succes