Trouwen in Ghana

  • Christophe

    Ben in 1995 in Ghana gehuwd met mijn vrouw die 4 jaar jonger is. Ik was toen 25 zij 21 en reeds moeder van een dochter.

    Zij is 3 maand na ons Huwelijk reeds naar Belgie kunnen gaan. Voor mijn stiefdochter heeft het een jaarje langer geduurd.

    Samen hebben wij nog een dochter van inmiddels 13 jaar. Zij heeft de Belgische Nationaliteit en werkt voor de Vlaamse overheid. Wij vormen een stevig gezin met ons vieren. Als ik mij niet vergis heeft het trouwfeest in Ghana met de gouden ringen 18 karaat, drank, eten,muziek en trouwkledij daar op maat gemaakt in totaal zo'n 10.000 Bfr (250 euro) gekost.Aan de ouders heb ik uit traditie een fles sterke drank moeten cadeau geven. Wij waren, toen wij huwden, beiden werkloos en woonden nog bij onze ouders. We zijn samen van nul begonnen en hebben samen onze toekomst opgebouwd. Dankzij haar inzet hebben wij een huis kunnen bouwen in Ghana. Zo zie je dat het ook positief kan zijn.

    Groeten,

  • bart abokobi

    Ik heb mijn huidige vrouw in 1994 ontmoet , ondertussen 3 kinderen samen , met dubbele Belgisch / Ghanese nationaliteit.

    En de laatste 3 jaar samen in België .

    Voordien woonde we op verschillende plaatsen in Accra.

    Ons huis verhuurt in Abokobi momenteel.

  • FREDDY

    HALLO WAT ZIJN DE PAPIEREN DIE IEMAND VAN GHANA NODIG HEEFT OM NAAR BELGIE TE KOMEN IK WEET DAT ZE EEN MEDICH ATTEST EN EEN POLITIE BEWIJS NODIG HEEFT MAAR KAN ER IEMAND ME ZEGGEN WAT DEZE KOSTEN WANT DAAR IK ALLES VOOR MOET BEKOSTIGEN EN NERGENS INFORMATIE KAN VINDEN RICHT IK ME TOT JULLIE

    GROETJES FREDDY

  • Dirk van Antwerpen

    Ghanese vrouwen genoeg in Nederland en België, die een man zoeken die het wat rustiger aan wil doen.

  • Dirk van Antwerpen

    Als je evenwel een masochistisch trekje hebt, kan je alle info vinden op buitenlandsepartner.nl

  • bart abokobi

    Het door de politie afgeleverde document , “clearance certificate ” is te verkrijgen op het hoofdkwartier van de CID ( politie) in Accra. Volgens hun website kost het 20 GHC.

    Een medisch attest was vroeger niet vereist en hier heb ik geen info over.

  • klaas.vereycken@sputnik.tv

    Dag!

    Ik ben Klaas en werk voor de redactie van het televisieproductiehuis ‘Sputnik’.

    In opdracht van VT4 ben ik druk in de weer met de voorbereidingen van een nieuw televisieprogramma over liefde in het buitenland.

    Ik ben daarvoor op zoek naar Vlamingen die hun hart verloren hebben aan iemand uit het buitenland en wiens verhaal we mogen brengen.

    Ik ben op zoek naar koppels die hierover willen getuigen en die we zouden kunnen volgen.

    Misschien kan u mij wel verder helpen. Dan kan u mij altijd vrijblijvend contacteren via onderstaande contactgegevens.

    Dank je wel!

    Vriendelijke groeten,

    KLAAS VEREYCKEN - SPUTNIK TV

    ADRES: KLOKSTRAAT 12 A - 2600 BERCHEM

    MAIL: KLAAS.VEREYCKEN@SPUTNIK.TV

  • nico

    beste E

    je kunt voor je huwelijk Nederlandse Huwelijks Voorwaarden afsluiten, deze moeten dan voor het huwelijk opgemaakt worden (tijdens huwelijk is onnodig gecompliceert) jij kan in Nederland tekenen en zij in Ghana, bij de ambassade die het dan op echtheid zal onderzoeken en legaliseren.

    Ik denk echter dat je makkelijker en sneller in Ghana kan trouwen met dezelfde voorwaarden, je bruid kan gehuwd of ongehuwd sowieso niet zo makkelijk nederland in, en onze ambassade is erg voorzichtig met mensen met trouwplannen. simpel omdat de meesten goeder of te kwader trouw, toch vestiging in nederland voor ogen hebben.

    Vergeet echter niet de Ghanese wetgeving ! ! op dit moment geeft Ghana het meestal op als een ghanees / nederlands huwelijk in Ghana afgesloten op een echtscheiding uitloopt.

    De Ghanese wet heeft echter ook een totaal ander verdelings wet bij overlijden 1/3 1/3 1/3 dat houd in dat jouw Nederlandse huwelijks voorwaarden in Ghana waarschijnlijk niet geldig zijn en eventuele kinderen uit een eerder huwlijk volop moeten delen met Ghanese ouders, vrouw en kinderen. Voorbeeld:

    te verdelen 120.000 eur

    Nederland: bij jouw averlijden is de helft reeds van je vrouw over de andere helft heeft zij tegenwoordig naar je vrouw deze heeft vruchtgebruik tot zij overlijdt dan pas wordt er verdeeld haar helft over haar kinderen jouw helft over jouw kinderen en je vrouws “kindsdeel” stel ieder huwellijk 2 kinderen dan krijgen jouw 2 kinderen 20.000 eur ieder en je vrouw ook 20.000

    Ghana: 1/3 gaat naar jouw ouders of familie 1/3 naar de kinderen (jouw en haar) 1/3 naar je vrouw.

    je kinderen krijgen dus ook 20.000 ieder maar wat gebeurt er met het deel voor je familie.

    Denk ook aan hoe verder de lijn weg hoe meer belasting in Nederland, welke wet prevaleert ? wat moet er in Ghana afgerekend worden als het geld naar jouw familie gaat ?

    Let ook op de toekomst op dit moment is er pas een simpele belasting overeenkomst tussen Ghana en Nederland maar dat breidt ongetwijfeld uit hoe verder Ghana ontwikkeld.

    De eerste wordt waarschijnlijk (hopelijk) sociale overeenkomst betreffende AOW, invaliditeits wet kinderbijslag etc. maar het zal verder gaan.

    Nu “achtervolgt” Ghana bijna niemand kinder support of fiscaal (Nederland wel) maar Ghana ontwikkeld snel, denk overal aan.

    Nico van Staalduinen

  • Dirk van Antwerpen

    Ik denk dat je op de website Stichting Buitenlandse Partner moet zijn.

  • sasha

    stel je erft 120.000 eur en in nederland moet je 1/3 deel afdragen aan de belasting

    kan je beter meteen bankrekening in ghana openen en met deze 120.000 eur naar ghana rennen, dan hoef je denk ik geen belasting af te dragen…of? wat denk je wat de beste optie zou zijn?