Trouwen in Ghana

  • Ewoud

    Ik heb sinds twee jaar een Nigeriaanse vriendin die in Belgie woont. Zij is 17 jaar jonger dan ik en het gaat heel goed. Nu heb ik ook een vriendin in Ghana (die 23 jaar jonger is dan ik) en ik wil met beide verder. Ik weet dat een man in Nigeria met meerdere vrouwen kan trouwen op basis van een traditioneel huwelijk. Hoe zit dat in Ghana? Hoe denkt men daar over polygamie ?

  • Dirk van Antwerpen

    Een traditional marriage kan zowel in Ghana als in Nigeria met zoveel vrouwen als men wil.

    Sedert enkele jaren laat men in geen van beide landen nog toe dat het traditional marriage niet geregistreerd wordt. Daarnaast is bigamie in beide landen verboden.

    Ik ken persoonlijk een Belgische man die zowel in Nigeria met een Nigeriaanse (2003) als in Ghana met een Ghanese (2010) is getrouwd.

    Het Nigeriaanse huwelijk was een court marriage; waarbij door de registrar duidelijk werd voorgelezen dat bigamie verboden is in Nigeria. Een bewijs van ongehuwdheid werd niet gevraagd aan de man; wel aan de vrouw.

    Het Ghanese huwelijk was een traditional marriage, dat in principe onmiddellijk verplicht dient geregistreerd te worden. Een bewijs van ongehuwdheid werd ook hier niet gevraagd aan de man; wel aan de vrouw.

    Daarnaast denk ik dat je je een hoop problemen op de hals haalt. Noch Nigeriaanse (wellicht is je vrouw Edo/Bini?) noch Ghanese vrouwen staan open voor het idee van bigamie.

  • baba

    Dat men zich een een hoop problemen op de hals haalt is zeker.

    Maar een Traditional Marriage kan inderdaad polygaam zijn in beide landen , in Europa gaat men je huwelijken niet erkennen.

    Dirk , waarom zou het hier om een Edo/Beni vrouw gaan ? Vormen zij de meerderheid van de Nigeriaansen in de Lage Landen ?

  • marcelvr

    Ik vind het belagelijk dat Ewoud met 2 vrouwen wil trouwen , je kan maar van één houden , Je geeft altijd de ene meer liefde dan de andere .. Ewoud zei dat een nigiaanse man met 2 of meer vrouwen mag hebben ….. Dat is alleen bij die moslims….. Maar de meeste vrouwen accepteren dat niet meer dat de man meerdere vrouwen/ vriendinen heeft.

    en in Europa bijde huwelijken registreren dat gaat je niet lukken.

    Ik ben getrouwd in Ghana in 2011 en mij werd wel naar een ongehuwd verlaring gevraagd , en ik ben niet de enigste.

    Ewoud u krijgt heel veel problemen , met de vrouwen en met de registratie in nigeria en Ghana en in Europa.

  • Sanne

    Ik ben ondertussen 3 jaar met mijn Ghanese vriend samen.

    Het lukt maar niet om hem naar België te halen met een toeristenvisum. Steeds geweigerd wegens te weinig bewijs dat hij terug zal gaan.

    Hoewel we nog een keer een toeristenvisum aanvragen denken we er ook over na om te trouwen.

    We denken erover na om te trouwen in Ghana, maar weten hier eigenlijk weinig over. Hij woont in een klein dorpje in de Volta Region, dus kent Accra ook niet zo goed.

    Waar moeten we naartoe, welke papieren zijn er nodig, kan hij vooraf alles alleen regelen zodat we kunnen trouwen de volgende keer dat ik er ben?